A projektről

Pályázó neve: Tinódi Lantos Sebestyén Református Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Projekt címe: Újszerű módszerek a művészeti képzésben és a digitális oktatásba a Tinódi Lantos Sebestyén Református Iskolában

Projekt azonosítószáma: EFOP-3.3.7-17-2017-00021

Támogatás összege: 66 768 897

A projekt megvalósításának kezdete: 2018.05.01

A projekt fizikai befejezésének dátuma: 2021.10.29

Támogatás mértéke: 100%

Az enyingi Tinódi Lantos Sebestyén Református Iskola 1996-ban kezdte meg működését – nemcsak egyházmegyénk, hanem a Kárpát-medence, sőt Közép-Európa első egyházi fenntartású művészeti iskolájaként. Később a zeneművészeti tanszakok mellett képző- és iparművészeti ágakkal is gazdagodtak.   A 2002/2003-as tanévtől újraindult 54 évnyi szünet után az református általános iskolai oktatás. A bővítést követően, a 2003/2004-es tanévtől intézményünk neve Tinódi Lantos Sebestyén Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény lett. A 2007-ben a művészeti iskolákat érintő szakmai minősítés a Tinódit kiválóra minősítette.

Az iskola nyitott szellemiségét jól mutatja, hogy folyamatosan olyan újszerű tanítási elemeket módszereket tervezünk az oktatásba bevezetni, amely a kompetenciák biztos megszerzésén túl élménypedagógiai eszközöket is használ. A XXI. század felgyorsult és a világháló által kinyílt világa új kihívásokat jelent az oktatásban is. A gyerekek figyelmét, koncentrációját sok esetben már nem lehet klasszikus módszerekkel lekötni. Új módszereket, eszközöket kell találnunk, hogy az alapkompetenciák szinten tarthatóak és fejleszthetőek legyenek.

„Tegyetek tanítványokká minden népet…”(Mt 28,19) – szól a krisztusi parancs, azonban ennek a lelkiismeretes és hatékony követése új módszerek bevezetését igénylik, különösen a fiatal, úgynevezett „Z” generáció körében. A klasszikus kompetenciák (anyanyelvi, szövegértés, matematikai) mellett ott vannak még olyan új, iskolarendszerben kevésbé oktatott ún. „személyközi” kompetenciák, amelyek elsajátítása nélkül a gyerekek bizony nehézségekbe ütköznek majd az életbe. Ilyen például a pályaorientációs ismeret, ezen belül is az önismeret. Nem szükséges még az általános iskolás korban pontosan ismerni, hogy ki milyen irányba tart az életben, viszont magunkat szükséges megismerni, hogy el tudjuk dönteti később, hogy merre tovább. Fontosnak tartjuk a valódi közösség kompetenciák erősítését is. Legvégül, de számunkra kiemelkedő helyen ott van a művészet, amely kinyitja a világot és érdeklődővé, érzékennyé, fogékonnyá tesz minket, minél fiatalabb korban ismerkedünk meg vele. A mai fiatalok ugyan más társadalmi és kulturális környezetben élnek, de a művészet fejlesztő hatása ma is érvényes. Ezért új módszerekre van szükség, hogy a fiatalok motiváltak és érdeklődőek legyenek. Erre kiváló módszer lehet az információs és kommunikációs technológiai eszközök bevonása az oktatásba.

A fentiek alapján iskolánk olyan újszerű módszerek, oktatási tematikák bevezetését tervezi jelen projekt keretein belül, amelyek a következő 5 pillérre épülnek:

    1. ÚJSZERŰ MÓDSZEREK A MŰVÉSZETI KÉPZÉSBEN, KÜLÖNÖSEN A ZENEI OKTATÁSBAN ÉS A VIZUÁLIS MŰVÉSZETI KÉPZÉSBEN. Ezek az újszerű módszerek alapvetően a digitalizációhoz köthető táblagépes kottaolvasás, zeneszerkesztés, zenemegosztást jelenti valamint a vizuális festészet rejtette lehetőségek kiaknázását. A módszerek célja, a művészeti oktatás felpezsdítése, még inkább élményszerűvé tétele.
    1. A DIGITÁLIS OKTATÁSI ELEMEK HANGSÚLYOSSÁ TÉTELE. A fentiek mellett a folyamaton online hatásosság és eredménymérés igazolja majd remélhetőleg módszereink eredményességét.
    1. A KLASSZIKUS KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE ÚJSZERŰ MÓDSZEREKKEL, INNOVATÍV SZAKTÁRGYI ÓRAVÁZLATOKKAL évfolyamonként és tagozatonként állandó és kísérleti jelleggel.  Az eredményeket folyamatosan mérjük és kiértékeljük és reményeink szerint a módszerek hosszú távon mérhető módon erősítik intézményünk rangsorát.
    1. Új XXI. SZÁZADI MÓDSZEREK ÉS TEMATIKÁK BEVEZETÉSE, AMELYEK MÉG NEM VETETTÉK MEG GYÖKERÜKET A KÖZNEVELÉSBEN. Ilyen többek között a fenntarthatósági ismeretek, pályaorientációs és önismereti foglalkozások és ismeretek bevezetése és oktatása.
  1. Az ötödik horizontális pillér pedig az ÉLMÉNYPEDAGÓGIA. Egyrészt minden tantárgy oktatásában erősítjük az élménypedagógiai módszereket, másrészt előtérbe helyezzük a drámapedagógiai foglalkozást. A drámapedagógiai hangsúlyos szerepe okán reményeink szerint olyan nélkülözhetetlen változások következnek be, mint például a megértés szintjének módosulása, fejlődése, attitűdváltás az érzelmi, megismerési tapasztalatok hatására, pozitív változás a szociális viselkedésben, kooperációs készségben, a nyelvi és egyéb kommunikációs tapasztalatok fejlődése, mások szükségleteinek és szándékának fel- és elismerése.

A projekt hároméves megvalósítása alatt 230 tanuló, közel 25 pedagógus valamint megközelítőleg 150 szülő bevonását tervezzük.